
Ideál elektronické učebnice
Jsem modernista a mám to stvrzené černé na bílém. Dostal jsem pozvánku od Václava Klause, ředitele PORGu a člena výboru Asociace aktivních škol, abych se jakožto zástupce „modernistického pojetí výuky“ zúčastnil konference této asociace a přednesl příspěvek na téma nové technologie vs. klasické učebnice. Kdybych žil třeba v Texasu, tak bych si ten dopis mohl zarámovat a pověsit na stěnu své pracovny, hned vedle koženého klobouku a fotky, kde se zdravím s nějakým ministrem školství. Jelikož ale bydlím v Modřanech, tak o tom alespoň stručně napíšu na tento blog.
Předně je nutné říct, že moderní digitální učebnice rozhodně není žádný e-book. Tedy dnes běžně dostupná elektronická kniha, kterou si můžete přečíst na čtečce elektronických knih. Nejrozšířenějším jejich zástupcem je u nás Amazon Kindle. Technické vlastnosti elektronického inkoustu, tedy zobrazovací technologie současných čteček, ještě nedovolují sériově vyrábět přístroj, který by intenzivně podporoval interaktivitu a multimediálnost nových elektronických formátů. Těmito vlastnostmi ale disponuje nová generace přenosných počítačových zařízení jako jsou tablety, ultrabooky či chytré telefony.
Produkt podobný mému ideálu elektronické učebnice na českém trhu zatím neexistuje, postupně se k němu pomalinku blíží některá nakladatelství. Digitální učebnice je v mé představě vlastně počítačová aplikace, která umožňuje dotykovým způsobem procházet multimediální a interaktivní knihu, která propojuje tradiční čtení, poslech, video a animace s možnostmi interaktivních prvků jako jsou hypertextové odkazy, interaktivní grafy, simulace, propojení s internetovými zdroji a nejlépe i sociálními sítěmi určenými pro učení. Samozřejmostí pak je, že taková učebnice umožňuje žákovi vkládat vlastní poznámky, sdílet je s ostatními aktéry učení a získávat zpětnou vazbu.
Moderní učebnice mění dosavadní obsah, formu i způsob, jak s ní žák a učitel pracuje. Nad rámec tradičních didaktických požadavků by elektronická učebnice měla podle mých představ splňovat ještě tyto vlastnosti:
- nachází se někde na pomezí současné učebnice a pracovního sešitu, tj. má výkladovou, procvičovací a testovací část,
- má multimediální a interaktivní charakter (strukturované texty, audia, 2D a 3D animace, videa, fotografie a ilustrace, odkazy on-line, simulace, kvízy, testy),
- umožňuje fulltextové vyhledávání,
- je finančně dostupná a lze jednoduše pořizovat školní multilicence,
- je provázána se školním on-line vzdělávacím prostředím (dnes nejčastěji Moodle),
- je platformně nezávislá, tedy dostupná ze všech rozšířených počítačových platforem (Windows, Apple iOS, Android),
- podporuje aktivizaci žáka, podněcuje jeho zájem objevovat,
- umožňuje žákům spolupráci a sdílení, např. prostřednictvím vzdělávací sociální sítě,
- umožňuje vkládání poznámek (místo do sešitu) a je propojena s dalšími on-line nástroji,
- poskytuje zpětnou vazbu, nabízí analýzu výukových výsledků žáka (tzv. learning analytics),
- umožňovat přístup žákům k učebnici odkudkoli (přenosná zařízení) a kdykoli.
Jako diskutabilní pak spatřuji několik dalších vlastností:
- Správnost stvrzená doložkou MŠMT.
Otázky: Opravdu stále doložka funguje jako známka kvality? Nelze ji nahradit recenzními a reputačnímy systémy známými z internetu (přidělené hvězdičky od recenzentů a uživatelů, počet spokojených uživatelů, diskuze a komentáře atp.); - Umožňuje modifikovat obsah učitelem, např. přestrukturovat cvičení, přesouvat pořadí, vkládat poznámky atp.
Otázka: Dovolí to nakladatel? Co autorská práva? - Nabízí autorský nástroj pro učitele zdarma (příkladem je iBooks Author pro platformu Apple).
Otázka: Proč by to nakladatel (kterým není zrovna gigant typu Apple) dělal? - Nabízí průběžné aktualizace.
Otázka: Co s žákovskými poznámkami u části, která má být aktualizací odstraněna či změněna? Jak řešit doložku MŠMT? Skutečně někdo nabízí aktualizace, místo aby prodal novou verzi?
Rozhodně tedy moderní elektronická učebnice nevznikne pouhým převedením tradiční tištěné učebnice do nějakého statického elektronického formátu, jako je např. PDF. Právě skutečnost, že digitální technologie umožňují dělat věci jinak, a umožňují dělat věci, které bychom bez nich dělat nemohli, asi nejlépe charakterizuje moderní elektronickou učebnici. Používat dnešní počítače pro pouhé čtení textů je nerozumné, finančně neospravedlnitelné. Realizovat staré výukové cíle starými metodami je sice jeden z Prenského vývojových stupňů technologické transformace, kterým musíme patrně projít, ale teprve směrování k novým cílům za podpory nových prostředků a metod nám umožní využít ohromný potenciál, který technologie mohou pro učení poskytovat.
Členové Asociace aktivních škol se k mým idealistickým představám příliš aktivně nestavěli, komentoval je pouze Jiří Fraus a to celkem stručně. S něčím souhlasí, k něčemu by měl výhrady. Je mi zcela zřejmé, že ač jsou všechny mé návrhy technicky realizovatelné, desetimilionová cílová populace možná zatím nedisponuje takovým potenciálem, aby byly takové učebnice pro nakladatele rentabilní. A možná zatím ani chutí se do takového dobrodružství pustit.
Ale nezoufejme, svět technologií leží u nohou pedagogiky. Pohled na funkci a provedení učebnic se bude postupně měnit. Máme se na co těšit a to je pro každého modernistu jistě důvod k radosti.
11 Komentáře
A existuje již v zahraničí?
Proč si myslíš, že se ředitelé škol, které o sobě tvrdí, že jsou „aktivními“ staví k tomuto tak, jak píšeš?
Dva roky starým, ale stále zajímavým příkladem některých možností nových el. formátů, je vystoupení Mika Matase na TEDu, viz http://www.ted.com/talks/mike_matas.html. Ovšem v tomto případě jde „pouze“ o knihu, nikoli přímo o učebnici.
Z platforem, které znám, má nejblíže k ideálu asi Apple iBook Author, který je ale spjat pouze se světem Apple, tedy v ČR jen okrajově využitelný. Velkou výhodou tohoto řešení je zajištění distribuce el. knih před iTunes.
Ředitelé škol obecně toho mají hodně na práci, někteří se o nové technologie zajímají. Pravda ale je, že v současném neskutečně dynamickém světě ICT se zpravidla ztrácejí a neoprávněně se bojí to dát (nejen na seminářích najevo). Chybí vzdělávací nabídka moderních seminářů s touto tématikou, nebo není dostatečně celoplošně dostupná. Již to, že asociace aktivních škol o takovýto seminář projevila zájem, je dobrá informace.
ON
Ještě mi nikdo nevysvětlil, co je vlastně vadného na knize. Technologie mají tendenci přestat fungovat, když je člověk nejvíce potřebuje. Hodina se pak změní ve zmatenou frustraci, jelikož učitel, závislý na ict už není schopen z vlastní hlavy rychle vyprodukovat nic adekvátního. Pathetic salesmen pushing their ict wares from school to school. Take a hike, mate…
Ještě mi nikdo nevysvětlil, co je vlastně vadného na knize.
Na tištěné knize není jistě vadného nic, přenesená odpověď na Vaši otázku je v článku: Právě skutečnost, že digitální technologie umožňují dělat věci jinak, a umožňují dělat věci, které bychom bez nich dělat nemohli.
Máte ale jistě pravdu v tom, že dobrý učitel musí být při využívání ICT připraven na množství technických problémů a mít v záloze řešení, které použije, když se mu je nepodaří zvládnout.
Zdravím. Rozumím tomu dobře, že ta odkudkoliv přístupnost znamená, že máte na mysli učebnici on-line, bez tradičních cédéček a únavných instalací? K charakteristice elektronické učebnice bych doplnil (Nebo jsem to někde přehlédl?) pravidelné aktualizace. Proč tedy ne rovnou výukový web?
Děkuji pane Sotoláři za upozornění. Skutečnost, že by se mělo jednat o data, která jsou uložena na nějakém fyzickém nosiči, mne ani na chvíli nenapadla. Tímto způsobem jsem přestal přemýšlet před mnoha lety a nic jiného nežli on-line verzi jsem na mysli neměl. Máte zcela správnou připomínku, že to je potřeba zdůraznit, protože někoho by dávno překonaný model různých CD/DVD/BD/USB… pamětí mohl přeci jen napadnout. V dnešním propojeném světě mají význam POUZE on-line aktivity. Myslím, že i ti nejkonzervativnější nakladatelů to již pochopili.
Aktualizace jsou uvedeny v poslední části příspěvku, nejsou ale bez rizik, viz výše.
Na problematice digitálních učebních materiálů je ještě jedna mimořádně důležitá v článku opomíjená věc. A sice existence otevřených výukových zdrojů (OER). Jsem jejich zapřisáhlým podporovatelem, a nejsem sám (Siemensova duplikační teorie hodnoty vzdělávání – http://spomocnik.rvp.cz/clanek/16411/). Pokud by se podařilo jejich kvalitu dostat na přijatelnou úroveň, mohou zcela nahradit učebnice. Nesmíme zapomínat, že moderní výuka se stále více vzdaluje tradiční představě typu: „Do příště si přečtěte učebnici od strany X do Y“. Máme OER, primární zdroje, přímý kontakt s lidmi, ……….
Ale jak docílit vyšší úroveň OER, když nedokážeme ohlídat ani úroveň tištěných učebnic? Jakými cestami, jakými nástroji?
Jednou složkou podpory zvyšování kvality OER jsou paradata (http://spomocnik.rvp.cz/clanek/17351/), druhou kvalitní osobní vzdělávací prostředí učitele s použitelnými zdroji aktuálních informací. Zdrojů je mnoho, jen o nich vědět a neztrácet příliš času hledáním. Nakonec je stejně vždy třeba, aby byl učitel schopen si vše upravit.
Výborný článek!
Pracuji na střední škole v Londýně a v současné době spouštíme virtuální studijní prostor. V podstatě jde o platformu umožňující komunikaci se studenty, studium, testování, sdílení dokumentů, analytiku výsledků a mnoho dalsšího. To co však chybí jsou právě dvě věci. Kvalitní virtuální učebnice a „powerpoint“ pro učitele, který by poskytoval pedagogům multimediální varietu,interaktivitu a konektivitu s elektronickými tabulemi. Jde sice o hudbu budoucnosti, nicméně články jako tento dodávají inspiraci a podněcují trh. Děkuji za mnohé nápady. Těším se na jejich realizaci ve své interaktviní výuce jazyků http://www.nerdyparrot.cz .
Této tématice jsme věnovali několik měsíců vývoje a velice mě článek potěšil.